Gezond eten op maandag!
 

 

Hey Wonky Heroes, 

Het stond er zwart op wit: gezond eten blijkt moeilijker te zijn op maandagen. Althans, zo meldt Goed Gevoel magazine op 31/07/2017.

Gezonde maandag? Een uitdaging!

Uit onderzoek blijkt dat mensen het meeste vlees, koolhydraten en alcohol innemen op weekenddagen. Niet verwonderlijk, denk ik dan, na opnieuw een weekend vol barbecues en zomerfeesten. Helaas zorgt de overload aan eten en drinken tijdens het weekend ervoor dat je het moeilijk hebt om maandag gezonder te eten.

Goed Gevoel pluist uit hoe dit precies komt. En Wonky... geeft je tips! 

"Van te veel naar te weinig" - Goed Gevoel
De goede voornemens aan het begin van de week liggen mijlenver af van het 'je m'en fous'-gevoel in het weekend. Het grote contrast zorgt ervoor dat je lichaam hunkert naar vettig eten en de uitdaging alsmaar groter wordt.

"Het schuldgevoel" - Goed Gevoel
Op maandagochtend kan je al eens opstaan met een opgeblazen gevoel van het weekend. Ook kan je je schuldig voelen omdat je je hebt laten gaan. Daardoor begin je jezelf al snel beperkingen op te leggen voor de week, wat het moeilijker maakt om te genieten van de gezonde kost. Gezond snacken/lunchen/dineren mag geen straf worden voor de onstuimige maaltijden in het weekend!  

"Te weinig slaap" - Goed Gevoel
Weggaan tot een kot in de nacht of vroeg slapen maar genieten van een glaasje wijn: beide zijn nefast voor een goede slaapkwaliteit. En een goede slaapkwaliteit is essentieel in een gezonde levensstijl. Wie slecht slaapt maakt hormonen aan die de eetlust bevorderen en heeft een tekort aan verzadigingsgevoel.

In het weekend durven we al eens veel alcohol te drinken en vettig te eten. 

In het weekend durven we al eens veel alcohol te drinken en vettig te eten. 

Easy peasy Wonky tips

Met een paar kleine veranderingen in gewoontes wordt het veel makkelijker én lekkerder om gezond te eten. Straf jezelf niet in de week, maar ga voor heerlijk gezonde maaltijden met volgende tips:

1. Meal prepping

Het is een opkomende trend, meal prepping: voorbereiden wat je gaat eten, om minder in de verleiding te komen door ongezonde alternatieven.

Maak er een gewoonte van om op zondag enkele eenvoudige lunches klaar te maken voor tijdens de weekdagen. Zo hoef je niet vroeger op te staan en kom je niet in de verleiding om 's middags snel om een belegd broodje te gaan. 

Ook je snacks kan je eenvoudigweg voorbereiden en meenemen naar het werk. Een doosje ongezouten noten, versneden groentjes met een potje hummus, etc. In een vorige blogpost gaven we allerlei ideeën voor gezonde snacks. Geen tijd of zin om het zelf te maken? Met Wonky dips en dipstengels/groentestengels kom je al héél ver! 

2. Restjes als lunch

Nog eenvoudiger dan meal prepping in het weekend, is restjes meenemen van de vorige avond. Als je 's avonds gezond en uitgebreid kookt, is dit de perfecte basis voor je lunch de volgende dag. Tip: maak de dag voordien een extra portie, en zet ze onmiddellijk langs de kant! ;-)

3. Gezonde voorraadkast op het werk

Je kent het wel, dat kleine hongertje dat je plots overvalt. Je was er niet op voorbereid en kan enkel en alleen naar het snoepautomaat gaan.
Tenzij... je een voorraadkast hebt aangelegd met gezonde tussendoortjes: noten, Wonky dips, gedroogd fruit, beschuiten, pindakaas, granola, etc.
Maak het nog leuker door de kast samen te vullen met collega's! 

Met bovenstaande tips wordt het véél eenvoudiger om ook op maandag gezond te eten! 
Off we go with the Monday Blues! Happy Monday everyone!

 

 

Wonky groeten,

Helena

Happy Mondays met onze tips voor een gezonde start van de week!

Happy Mondays met onze tips voor een gezonde start van de week!